Medianäkyvyys

2.4.2014 Ilkka

Juustoportti ravisteli toimialaansa

60-luvulla karjakeittiössä tehtiin juustoja, pakattiin ne Cortinan perään ja myytiin kirkolla

JUHANI MARTIKKALA

Seinäjoki Suljetuilta ja säännellyiltä meijerialan markkinoilta vahvaan kasvuun lähtenyt Juustoportti on yksi toimialaansa eniten ravistelleista yrityksistä. Juustoportti on tällä hetkellä Suomen suurin itsenäinen omalla brändillään toimiva meijeriyhtiö.

Liikunta-, kulttuuri- ja palveluseteleitä tarjoava Smartum on valittu ravistavimmaksi yritykseksi. Suomen Yrittäjät etsi omaa toimialaansa ja suomalaisten arkea eniten ravistaneita yrityksiä. Puolentoista vuoden aikana kisassa oli mukana 180 yritystä, joista finaaliin valikoitui kymmenen.

Juustoportin juuret ovat 1960-luvulla, jolloin Keski-Kasarin karjakeittiössä tehtiin juustoja, pakattiin ne Cortinan perään ja lähdettiin kirkolle myymään.

Kasvuyritykseksi toiminta jalostui 1980-luvulla. Tuontikiintiöiden, tiukan sääntelyn markkinoilla vaikeuskerrointa lisäsi se, että toimialalla oli yli sadan vuoden perinteet ja suomalainen ruokakulttuuri oli kehittymätön. EU-jäsenyys purki maan tavan, ja Juustoportti pääsi vauhtiin.

Kasvua ovat vauhdittaneet pääsy markettien hyllyihin eri puolille Suomea sekä laajentuminen uusiin tuoteryhmiin ja uusille aloille. Nyt Juustoportti tekee juustojen lisäksi maitoja, jugurtteja ja erilaisia ruokatuotteita.

Koko historiansa ajan Juustoportti on ollut kova lanseeraamaan uusia tuotteita. Yritys on ollut muokkaamassa suomalaista ruokamakua monipuolisempaan suuntaan.

– Tavoitteena on kasvaa edelleen noin 10 prosenttia vuodessa. Silloin kasvu on markkinoita nopeampaa, mutta kuitenkin hallittua, toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari sanoo. Yritykset esitellään Anssi Kujalan, Josi Tikkasen ja Marko Parkkisen kirjassa Ravistajat.

Yrityksen vauhdille on myös toinen mittari. Juustoportti on jo kaksi vuosikymmentä luonut keskimäärin yhden pysyvän työpaikan kuukaudessa.

– Oman yrittämisen tärkein draiveri on vapaus, ei pelkkä taloudellinen hyöty.

Juustoportin liikevaihto on 40 miljoonaa ja työntekijöitä on 200.

Dermoshop Korsnäsistä on myös mukana niiden kymmenen yrityksen joukossa, jotka ovat eniten ravistelleet toimialaansa. Henry Backlundin johtama Dermoshop on valloittanut laajalta kosmetiikka-alalta oman nurkkauksensa keskittymällä rajattuihin kohderyhmiin.

– Verkkokaupassa ei ole kyse siitä, että tuotteita myydään kaikkialla ja kaikille. Se perustuu pohjimmiltaan asiakkaan tuntemiseen, Backlund sanoo.

Dermoshop välttää rajun hintakilpailun sillä, että se ei myy samaa kuin muut kaupat vaan itse kehittämiään tuotteita, joita ei ole saatavilla muualta. Vaikka verkkokauppa on globaali, asiakkaat eivät ole.

Dermoshop sai alkunsa, kun Henry Backlund yritti myydä suuria määriä ihonhoitovoiteita sairaaloihin. Voimakkaasti kilpailtuun markkinaan oli vaikea päästä, mutta Backlund huomasi, että sairaaloiden henkilökunta halusi tilata tuotteita kotiinsa.

Konsernin liikevaihto lähenee 30 miljoonaa euroa. Dermoshop myy tuotteita Suomen lisäksi Venäjälle, Ruotsiin ja Viroon.

Mukana ravistavien yritysten joukossa on myös Vantaalla pääkonttoriaan pitävä rakennusliike Fira, joka on perustettu Seinäjoella.




2.4.2014 Kotimaa

Darwichin Atma Trade kärkisijoille yrityskisassa

LAPPEENRANTA | Yritys sai raadilta kiitosta ennakkoluulottomuudesta, kasvusta ja työntekijöiden arvostamisesta.

JENNI HIRVINEN

LAPPEENRANTALAISEN Mohamad Darwichin Atma Trade Oy niitti mainetta Ravistajat-kilpailussa eilen tiistaina.

Ravistajat-ohjelman asiantuntijaraati etsi suomalaisten arkea eniten muuttaneita tai tulevan kymmenen vuoden aikana muuttavia yrityksiä. Atma Trade sijoittui kisassa kärkikymmenikköön.

Syyrialaissyntyisellä Darwichilla on Laplandia Marketit Lappeenrannassa ja Imatralla sekä ostoskeskus Grande Orchideé Lappeenrannassa. Atma Traden liikevaihto on 55 miljoonaa.

ATMA TRADE sai raadilta erityis maininnan ennakkoluulottomasta toiminnastaan ja kasvustaan. Menestyksen syinä pidettiin asennetta ja sitä, että asiakasta kuunnellaan. Myös yrityksen työntekijät saavat tuoda ideoitaan ja ajatuksiaan esiin.

—Oli hienoa että toimintamme huomattiin ja että lopulta pääsimme finaaliin saakka, varatoimitusjohtaja Dita Kaarna sanoo.

Kilpailun voitti liikunta-, kulttuuri- ja palveluseteleitä tarjoava Smartum. Palkintoraadin mukaan yritys osoitti kykyä uudistua ja reagoida nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön. Palkinnon jakoi elinkeinoministeri Jan Vapaavuori eilen Helsingissä.

RAVISTAJAYRITYSTEN toimintaa arvioitiin sekä talouskunnon että asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta. 181:stä ehdotetusta yrityksestä raati seuloi 29 ehdokasta, joista yleisö äänesti omaa suosikkiaan. Finaaliyritykset valittiin asiantuntijaraadin toimesta.

Ravistajien taustalla on Suomen Yrittäjät sekä kumppanitahot Finnvera, Tekes, Elisa, Fennia, Itella, Audit Sum, Juridia, Taaleritehdas ja Seedi.


2.4.2014 Keskisuomalainen

Smartum on Suomen ravistavin yritys

JYVÄSKYLÄ

Sami Rahkonen

Jyväskyläläislähtöinen liikunta-, kulttuuri- ja palveluseteleitä tarjoava Smartum on valittu Suomen ravistavimmaksi yritykseksi. Ravistajat-ohjelmassa etsittiin omaa toimialaansa ja suomalaisten arkea eniten ravistaneita yrityksiä.

Palkintoraadin mukaan Smartum on muun muassa osoittanut poikkeuksellista kykyä uudistua ja reagoida nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön.

–Yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän kykyä muuttaa tuotteitaan ja toimintaansa. Siinä Smartum on onnistunut, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala perustelee.

Ravistajayritysten toimintaa arvioitiin sekä talouskunnon että asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Palkinnon jakoi elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) tiistaina Helsingissä.

Smartum on vuonna 1995 perustettu suomalainen perheyritys. Yritys on alansa edelläkävijä, joka kehitti ensimmäisenä työhyvinvointia tukevat liikuntasetelin ja kulttuurisetelin. Smartumin asiakkaina on yli 12000 aktiivista työnantajaa, joiden palveluksessa on noin miljoona työntekijää. Kuntia palvelee Smartum Palveluseteli, joka on käytössä kymmenissä kunnissa.

–Tämä on upea ja merkittävä huomionosoitus yhtiöllemme, niin henkilökunnalle, asiakkaille, kumppaneille kuin yhtiömme omistajillekin, Smartumin toimitusjohtaja Maarit Hannula sanoo.

–Palkinto antaa meille lisää rohkeutta ja voimia haastaa olemassa olevia rakenteita yhteiskuntamme kaikkien osapuolien eduksi.

Puolentoista vuoden aikana kisassa oli mukana yli 180 yritystä. Smartumin lisäksi Finaalissa olivat Atma Trade, Dermoshop, Fira, Innojok, Juustoportti, Multitouch, Onnibus, Picosun ja St1.

2.4.2014 Pohjalainen

Dermoshop ravisteli toimialaansa

Verkkokaupassa ei myydä kaikkialla ja kaikille. Kauppa perustuu asiakkaan tuntemiseen, Backlund sanoo

JUHANI MARTIKKALA

POHJALAINEN Henry Backlund on näyttänyt, että verkkokauppa tavoittaa suuret asiakasjoukot, vaikka sijaitsee pienessä kunnassa.

Dermoshop Korsnäsistä on myös mukana niiden kymmenen yrityksen joukossa, jotka ovat eniten ravistelleet toimialaansa.

Liikunta-, kulttuuri- ja palveluseteleitä tarjoava Smartum on valittu Suomen ravistavimmaksi yritykseksi. Suomen Yrittäjät etsi omaa toimialaansa ja suomalaisten arkea eniten ravistaneita yrityksiä. Puolentoista vuoden aikana kisassa oli mukana yli 180 yritystä, joista finaaliin valikoitui kymmenen. Backlundin johtama Dermoshop on valloittanut laajalta kosmetiikka-alalta oman nurkkauksensa keskittymällä rajattuihin kohderyhmiin. Yritys on rakentanut selkeän jatkumon vanhasta toiminnastaan verkkoon.

– Verkkokaupassa ei ole kyse siitä, että tuotteita myydään kaikkialla ja kaikille. Se perustuu pohjimmiltaan asiakkaan tuntemiseen, Backlund sanoo.

Yritys esitellään Anssi Kujalan, Josi Tikkasen ja Marko Parkkisen kirjassa Ravistajat.

Yritys välttää rajun hintakilpailun sillä, että se ei myy samaa kuin muut kaupat. Yritys myy ainoastaan itse kehittämiään tuotteita, joita ei ole saatavilla muualta. Vaikka verkkokauppa on globaali, asiakkaat eivät ole.

– Suomalaisuus on meille etu. Tuotteemme on kehitetty pohjoismaisiin oloihin sopiviksi.

Aiemmin Dermoshop oli postimyyntifirma, joka kertoi asiakkaille tuotteistaan omalla lehdellään. Nykyään valtaosa tuotteista tilataan verkon kautta.

Dermoshop sai alkunsa, kun Henry Backlund yritti myydä suuria määriä ihonhoitovoiteita sairaaloihin. Voimakkaasti kilpailtuun markkinaan oli vaikea päästä, mutta Backlund huomasi, että sairaaloiden henkilökunta halusi tilata tuotteita kotiinsa.

Myöhemmin Dermoshop on levittäytynyt uusiin asiakasryhmiin. Tiukasti rajatut kohderyhmät selittävät sen, miksi Dermoshop saattaa olla suurelle yleisölle tuntematon, vaikka konsernin liikevaihto lähenee jo 30 miljoonaa euroa.

Dermoshop myy tuotteita Suomen lisäksi Venäjälle, Ruotsiin ja Viroon.

Suljetuilta ja säännellyiltä meijerialan markkinoilta vahvaan kasvuun lähtenyt Juustoportti on omalla toimialallaan eniten ravistellut yritys. Juustoportti on tällä hetkellä Suomen suurin itsenäinen omalla brändillään toimiva meijeriyhtiö.

Juustoportin juuret ovat 1960-luvulla, jolloin Keski-Kasarin karjakeittiössä tehtiin juustoja, pakattiin ne Cortinan perään ja lähdettiin kirkolle myymään.

Kasvuyritykseksi toiminta alkoi jalostua 1980-luvulla. Tuontikiintiöiden, tiukan sääntelyn markkinoilla vaikeuskerrointa lisäsi se, että toimialalla oli yli sadan vuoden perinteet ja suo-
malainen ruokakulttuuri oli kehittymätön. Vasta EU-jäsenyys purki maan tavan. Juustoportti pääsi vauhtiin.

Keskivauhti koko Juustoportin historian ajalta on 17 prosenttia vuodessa. Kasvua ovat hyllyihin vauhdittaneet pääsy markettien eri puolille Suomea sekä laajentuminen uusiin tuoteryhmiin. Yritys on ollut muokkaamassa suomalaista ruokamakua monipuolisempaan suuntaan.

– Tavoitteena on kasvaa edelleen noin 10 prosenttia vuodessa. Silloin kasvu on markkinoita nopeampaa, mutta kuitenkin hallittua, toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari sanoo.